Cbs De Morgenster in Zwolle

‘Dankzij het leerteam is er meer verbinding en afstemming tussen de stagiairs’

Cbs De Morgenster heet sinds schooljaar 2019-2020 een leerteam. Dit schooljaar bestond het leerteam uit 13 mbo- en hbo-studenten. In januari zijn er een aantal studenten gewisseld van school en kwamen er nieuwe studenten bij. Het vraagstuk waar het leerteam zich mee bezighield was ‘De sportieve en gezonde school’. Leerteambegeleider vanuit de opleiding was Janouk Kruitbosch: docent Pedagogisch Management, Kind en Educatie (PMKE) op Hogeschool Windesheim vertelt.


Hoe was de samenstelling van het leerteam?

“Er was een mix tussen onderwijsassistent-, pabo- en calo-studenten uit verschillende leerjaren van de opleiding (zie foto). Het leerteam is het hele jaar aangestuurd door twee vierdejaars studenten van de pabo en Teachers College. Leerteambegeleider vanuit de school was Michael Bourne.”

Aan welk vraagstuk werkte het leerteam?

“We zijn met het leerteam bezig geweest met het onderwerp ‘De sportieve en gezonde school’. De studenten hebben onder ander literatuuronderzoek gedaan naar het belang van bijvoorbeeld bewegen, slaap en voeding. Ook hebben ze een enquête onder de leerkrachten afgenomen. Daarna zijn we aan de slag gegaan met het ontwikkelen van materialen. Zo hebben we op verzoek van het team van de basisschool onder andere een energizermap en een spellenmap voor op het plein ontwikkeld (zie foto).”

Wat kan de school met die energizermap en de spellenmap?

“De energizermap staat in elke klas, leerkrachten kunnen hem daardoor zo erbij pakken. In de map staan allemaal korte energizers die de leerkrachten tussen de lessen kunnen uitvoeren om even in beweging te komen. In de spellenmap staan spellen die de kinderen op het plein kunnen spelen. Op de school werken we ook met mediatoren, leerlingen uit bovenbouw, die we tijdens pauzes inzetten om te bemiddelen onderling (idee vanuit de Vreedzame School). Tijdens de mediatorentraining hebben we de map ook laten zien aan de leerlingen.”

Wat heeft de school aan een leerteam?

“Er is dankzij het leerteam meer verbinding en afstemming tussen de stagiairs/studenten. En doordat ze gezamenlijk werken aan een concrete vraag, komt er ook een concrete uitwerking, een antwoord dat in de praktijk toepasbaar is op de school.”

Maar daarvoor moet wel aan een belangrijke voorwaarden worden voldaan…

“Ja. Het is wel belangrijk een goede onderzoeksvraag te formuleren, zodat de studenten ook goed aan de slag kunnen en het de school ook iets oplevert.”

En wat zijn de ervaringen van de studenten met het leerteam?

“Ik heb het volgende gehoord: ‘Leuk dat we met z’n allen iets hebben ontwikkeld wat van toegevoegde waarde is voor de school’, ‘Ik heb geleerd om samen te werken in een team’, ‘Ik heb nieuwe ideeën gekregen die ik zelf ook later kan inzetten tijdens mijn werk’, ‘Ik heb het deelnemen aan het leerteam ook kunnen gebruiken voor mijn bewijsstukken van de opleiding’ en ‘Ik heb geleerd om leiding te geven aan een groep studenten’.”


Zouden ze het andere studenten ook aanraden om deel te nemen aan een leerteam?

Student Amber Kniest: “Ja, dat zou ik wel doen. Je leert in een team samenwerken dat nog begeleiding krijgt en je wordt dus voorbereid op de praktijk, op je werk als professional. Ook leer je mensen kennen uit andere takken van het onderwijs die mogelijk ook een andere kijk hebben op het onderwijs en de invulling daarvan. En je krijgt een probleemstelling die je zelf kan oplossen en leert samenwerken, plannen, organiseren en oplossingsgericht denken.”

Heb je nog vragen over het leerteam van cbs De Morgenster? Mail dan naar leerteambegeleider Janouk Kruitbosch.