Leerteams
Brug tussen onderwijs en praktijk
In een interprofessioneel leerteam leren en werken mbo- en hbo-studenten van verschillende opleidingen en vanuit diverse vakgebieden met elkaar samen. Met elkaar pakken ze, ieder vanuit zijn eigen beroep en talenten, een realistisch vraagstuk op van de praktijkorganisatie waarbij ze stage lopen.
Daarbij is het kind altijd het uitgangspunt: hoe draag je samen maximaal bij aan de ontwikkeling en het welzijn van dat kind? Als de basisschool of opvang gesloten is, gaat de ontwikkeling van kinderen immers door. Een kind ontwikkelt zich ook in het gezin, tijdens het buitenspelen of sporten. Daarom is het belangrijk om de verschillende leefwerelden waarin zij opgroeien, met elkaar te verbinden. En moeilijke vraagstukken rond opvoeden, ontwikkelen en onderwijzen niet geïsoleerd, maar integraal aan te pakken. Leerteams hebben als doel onderwijs en beroepspraktijk beter op elkaar te laten aansluiten.
Daarvoor is het nodig dat organisaties voor kinderopvang, basisonderwijs, welzijn en jeugdhulp minder vanuit de eigen context denken en werken en meer vanuit het perspectief van het kind en zijn ouder(s)/verzorger(s). De professionals in het domein Kind en Educatie moeten meer samenwerken, oftewel: interprofessioneel samenwerken. En dat begint dus al tijdens de opleiding, in een interprofessioneel leerteam.
STUDENTEN
Kies je ervoor om tijdens je stage mee te doen in een leerteam, dan kun je aangeven wat je graag wilt doen: wil je leren leidinggeven of leren hoe je beter voor je mening uitkomt bijvoorbeeld.
Doordat je samenwerkt met studenten van andere opleidingen leer je van elkaar. Iedereen brengt zijn eigen expertise mee waardoor je een vraagstuk altijd vanuit meerdere invalshoeken bekijkt en je tot nieuwe inzichten komt. Je leert rekening houden met elkaars werkwijze, belangen en ook achtergrond. Je leert dingen die je later in je werk kunt gebruiken en bent breder inzetbaar. Een leerteam is dus goed voor je ontwikkeling en je cv!
Overigens is het leerteam niet iets wat ‘erbij komt’, samen met de leerteambegeleiders – een van de opleiding en een van de praktijkorganisatie – kijk je welke opdracht(en) van school passen bij het leerteam. De info over het stage lopen in een leerteam krijg je via de stagecoördinator of het stagebureau van hun opleiding. Hiervoor is een flyer beschikbaar.
LEERTEAMBEGELEIDERS
Een leerteam krijgt begeleiding van twee leerteambegeleiders: een vanuit zijn rol als opleider verbonden aan een mbo- of hbo-opleiding en een vanuit zijn rol bij de praktijkorganisatie waar het leerteam opereert.
Het begeleiden van een interprofessioneel leerteam is een nieuwe rol die vraagt om een nieuwe houding, vaardigheden en kennis. Daarom kun je gebruikmaken van een aantal leer- en hulpmiddelen (leerteambijeenkomsten, training & intervisie en de praatplaat).
Leer- en hulpmiddelen (zie ook Kennisloket):
Leerteam bijeenkomsten
Meerdere keren per jaar waren er leerteambijeenkomsten. Een inspirerende mix van theoretische updates, lezingen van experts, ‘good practices’ en intervisie die je helpt kritisch, reflectief werkgedrag en een professionele identiteit te ontwikkelen.
Training
Professionaliseer jezelf met een een training workshop of lezing interprofessioneel samenwerken.
Pas jij in een leerteam?
- Wil je het verschil maken?
- Werk je graag samen?
- Durf je te vernieuwen?
- Sta je open voor ideeën van anderen?
- Wil je een brede visie ontwikkelen?
Praatplaat
Snel meer weten over wat interprofessioneel samenwerken aan een vraagstuk inhoudt? Gebruik dan onze praatplaat.
ERVARINGSVERHALEN
Inmiddels hebben al veel studenten - mbo en hbo - stagegelopen in een leerteam. Lees hier hun verhalen.
Je leert veel dingen die je later in je werk kunt gebruiken en bent breder inzetbaar. Ervaring in een leerteam staat dus mooi op je cv!
Jordy Varwijk