’Via een enquête onderzochten we wat er speelde en waar behoefte aan was’

Hadassa van Schagen is derdejaars student Pedagogisch Management Kind en Educatie bij Hogeschool Windesheim. Ze vertelt wat het leren in een interprofessioneel leerteam haar heeft opgeleverd.


Je liep stage op een school?

“Ja, bij kindcentrum De Schatkamer in de Zwolse wijk Stadshagen en Doomijn (kinderdagverblijf, peuterspeel- zaal en bso). Ik was daar vanaf september vorig jaar tot en met januari dit jaar. Een docent van mijn opleiding vertelde dat er nog een stagiair werd gezocht die het leerteam kon begeleiden. Ik doe een managementopleiding, dus dit was voor mij een mooie kans.”

 

Hoe zag je leerteam eruit?

“Vooraf wist ik alleen dat ik een groepje studenten zou aansturen. In ons leerteam zaten naast mij drie mbo- studenten van de opleiding Onderwijsassistent: één van Deltion en twee van Landstede MBO. Ook was er nog een student die de niveau 5-opleiding Pedagogisch Professional Kind en Educatie bij Hogeschool KPZ deed. Doordat zij door haar opleiding maar één dag op haar stageplek was, kon ze niet bij de vergaderingen van het leerteam zijn. Daarom hield ik haar op de hoogte.”

 

Hoe vaak kwamen jullie bij elkaar?

“Elke vrijdagmiddag. Voor een brainstormfase is dat ook prima. Maar in de uitvoeringsfase kan het handig zijn dat je elkaar meerdere keren per week ziet.”

 

Waarmee zijn jullie als leerteam aan de slag gegaan?

“Toen wij begonnen, lag er nog geen kant-en-klare op- dracht. Daarom zijn we met elkaar gaan brainstormen.

Via een enquête hebben we onderzocht wat er speelde en waar behoefte aan was. Het bleek dat de verbinding tussen de school en kinderopvang miste. Teamactiviteiten organiseren zou kunnen helpen, ook om de samenwerking te verbeteren. Met een kerstborrel en een opdracht waarbij de medewerkers uit een escaperoom moesten ontsnappen, wilden we dat ze elkaar beter leerden kennen.”

 

Gaat de school er ook iets mee doen?

“Drie dagen voordat we de activiteit wilden uitvoeren, was er weer een ‘lockdown’. Dus dat ging helaas niet door. Maar de activiteit staat wel helemaal op papier, dus hij kan op elk moment worden gedaan.”

 

Wat maakt leren in een leerteam waardevol?

“Wat het oplevert hangt heel erg af van hoe je het als leerteam aanpakt. Niet alleen een activiteit organiseren, maar onderzoeken wat er echt speelt binnen de organisatie en vervolgens kijken hoe je het als leerteam kunt aanpakken. Als student leer je hoe je een probleem binnen een organisatie aan kunt pakken en wat daarbij belangrijk is. Je leert ook veel van de samenwerking met elkaar, zoals over de werkwijze en leerstijl van hbo’ers en mbo’ers. Die verschillen vaak en dat vult elkaar goed aan.”

 

Dingen kunnen altijd anders. Is jou nog iets opgevallen?

“Wat ik lastig vond was dat ik enige hbo’er was. Met nog een hbo’er erbij heb je een mooi evenwicht tussen mbo en hbo.”

 

Wat heeft het jou zelf opgeleverd?

“Mijn opleiding is gericht op leidinggeven. Als er een probleem is waarvoor je een oplossing zoekt, dan is het belangrijk dat je rekening houdt met de medewerkers. Tot dat inzicht kwamen we binnen het leerteam. Medewerkers vormen de kern van je organisatie en verdienen dus een stem. Dat is denk ik wel het belangrijkste wat ik meeneem.”