‘In een leerteam leer je andere mbo’ers en hbo’ers kennen’

Linda Kneefel is tweedejaars student Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker bij Landstede MBO. Ze vertelt over haar (eerste) ervaringen met een interprofessioneel leerteam.

Je loopt dit schooljaar stage bij sbo de Sluis in Zwolle, een school voor speciaal onderwijs. Hoe ervaar je dat?

“Elke woensdag en donderdag sta ik voor groep 6/7. Vorig jaar liep ik stage in het reguliere onderwijs, maar daar miste ik de uitdaging. Ik merk dat ik hier veel leer. Ik maak veel mee, leerlingen denken soms op en bijzondere manier. Je gaat daardoor wat meer nadenken over hoe je moet handelen: Wat zie ik? Is er een reden waarom een kind zich zo gedraagt?”


Hoe ziet je leerteam eruit?

“We zijn met z’n zevenen: vijf mbo’ers en twee hbo’ers. De mbo’ers zijn van Landstede MBO en Deltion College, de hbo’ers van Hogeschool Windesheim. Een team van onderwijsassistenten, pedagogisch medewerkers en studenten Social Work.”

Jullie kenden elkaar niet. Hoe verliep de kennismaking in het leerteam?

“Ik ben er best wel blanco ingegaan, vooraf was mij nog niet helemaal duidelijk wat een leerteam inhield. We leerden elkaar kennen door middel van kaarten met daarop een woord. Voor mijn groepje was dat ‘kwaliteiten’. Door elkaar onze kwaliteiten te vertellen, ontdekten we wie welk steentje zou kunnen bijdragen.”

Jullie zijn nu een paar maanden bezig. Hoe gaat het tot nu toe?

“Voor de Sluis zijn wij het eerste leerteam. Dus zowel voor ons als onze leerteambegeleiders is het nog een beetje zoeken hoe we het gaan aanpakken. De leerteambegeleiders zijn wel heel erg geïnteresseerd, enthousiast, betrokken en hadden al allerlei ideeën. Maar dan is het belangrijk dat je weer even teruggaat naar het begin: welke vraag heeft de school? De directeur is toen ook met ons om tafel gaan zitten om te vertellen hoe hij het zag en wat hij wilde dat wij zouden gaan doen.”


En dat is?

“Ons thema is techniek en dan in creatieve zin. Bijvoorbeeld na school of ‘s middags technische activiteiten organiseren voor de kinderen. Van een lampje vervangen, een fietsband plakken tot huishoudelijke dingen doen, zoals de vaatwasser leegruimen. Maar ook dingen doen met muziek, tekenen en bouwen. Het is een heel breed thema.”


Wat maakt leren in een leerteam waardevol?

“Ik denk dat ik op deze manier wat kan betekenen voor het team van deze school. En misschien kan ik volgend jaar, als ik ergens anders stageloop, de hier opgedane ideeën daar delen.”


Wat levert het jou op?

“Dat ik studenten van andere opleidingen leer kennen: de student die Social Work doet vertelde zo enthousiast over haar opleiding, dat ik die na het mbo misschien wel wil doen. Ik leer ook veel van hen. Van de hbo’ers bijvoorbeeld hoe je überhaupt met iets begint. Hoe zoek je iets uit, hoe pak je een thema op? Door niet gelijk groot te beginnen, maar vanuit de kern. En vandaaruit steeds groter denken. Daarbij deel je het werk op in kleine stapjes.

Wat ik ook leer, is samenwerken in een team. We praten veel met elkaar en daardoor ga ik creatiever denken. Daar waar ik bij techniek al heel snel dacht aan dingen in elkaar zetten van hout, denkt een ander vooral aan huishoudelijke taken. Oh, dacht ik toen, zo kun je dus ook denken. Wat breder en op een wat andere manier. De school zou bijvoorbeeld ook technisch speelgoed kunnen aanschaffen. En niet te vergeten: zo’n leerteam is natuurlijk ook goed voor je cv.”


In de toekomst ga je ook interprofessioneel werken. Hoe kijk je daartegen aan?

“Omdat je dan met mensen vanuit verschillende werkvelden samenwerkt, is het belangrijk dat je ervaring opdoet in een leerteam. Wij leren echt van elkaar, doen kennis op die we later weer kunnen toepassen. Als pedagogisch medewerker heb ik bijvoorbeeld een beeld van de klas, een Social Worker heeft meer een beeld van het kind. Zo zie je meerdere invalshoeken.”


Heb je zin in de rest van het jaar?

“Jazeker, ik wil voor mezelf ook wat meer over techniek weten. Tijdens stage zou ik dat niet zo snel doen, maar in het leerteam juist wel. Het hoeft niet iets groots te zijn, een kleine activiteit is ook goed. Bijvoorbeeld spijkers in hout slaan, daar een touw omheen wikkelen en zo een figuurtje creëren. Dat kan ik dan weer aanbieden tijdens mijn volgende stage.”