Waarom interprofessioneel samenwerken? 

Het klinkt misschien mooi of zelfs vanzelfsprekend; interprofessioneel samenwerken. Maar wat maakt dat deze manier van werken belangrijk is voor professionals rondom het kind? En wat is de meerwaarde van interprofessionele samenwerking voor kinderen en de gezinnen waarin ze opgroeien? 
 
Een centrale gedachte hierbij is het werken aan een sterke basis. We willen kinderen en jongeren optimale ontwikkelingskansen bieden. Hierbij past ook het idee van de ‘whole child approach’; een totale benadering van het kind (0-18 jaar) op cognitief en sociaal-emotioneel gebied, op zijn of haar talenten en zijn of haar gezondheid. Het kind ontwikkelt zich op basis van het palet aan leer- en ontwikkelprocessen die de omgeving het kind biedt. Het gaat hierbij om het creëren van een inclusieve speelleeromgeving; ieder kind moet de kans krijgen mee te doen en te leren ongeacht herkomst, beperkingen en mogelijkheden.  

Zo’n inclusieve omgeving vraagt van professionals dat zij kunnen differentiëren en personaliseren naar de ontwikkelingsbehoeften van kinderen. Dus wat heeft dit kind in deze situatie nodig? Dit vraagt veel van de handelingsbekwaamheid van individuele professionals. Zij moeten de verschillen benutten tussen kinderen, zonder een kind uit te sluiten. Dat is een complexe opdracht, waar een professional niet alleen voor hoeft te staan. Daarom is het wenselijk om samenwerking en verbinding te zoeken met ouders, verzorgers en andere professionals uit het domein Kind en Educatie. Op die manier kunnen er gezamenlijke oplossingen worden bedacht en uitgevoerd om ieder kind te bieden wat hij nodig heeft. Professionals kunnen zo nog beter omgaan met verschillen. Ook kunnen eventuele zorgen of bijzonderheden op tijd worden gesignaleerd en aangepakt.  

Professionals en ouders hebben een gemeenschappelijk belang bij deze samenwerking. Het kind moet zich zowel op school of opvang als thuis zo goed mogelijk ontwikkelen. Dit vraagt van professionals soms een iets andere manier van denken en handelen. Ze moeten goed zijn in hun eigen vak, maar ook verbindingen kunnen leggen en over de grenzen van hun eigen vakgebied heen kunnen kijken. 

Door interprofessioneel samenwerken verbinden we verschillende leefgebieden waarin kinderen opgroeien (gezin, school, kinderopvang, buitenschoolse opvang, straat, wijk) met elkaar zodat we vraagstukken niet geïsoleerd, maar integraal aanpakken. Het gaat dus om de hele gemeenschap waarin kinderen opgroeien, oftewel: ‘It takes a village to raise a child’. We voeden kinderen eigenlijk gezamenlijk op. 

Ontschotting en samenwerking tussen de verschillende werkvelden in het domein Kind en Educatie is dus belangrijk om alle kansen te benutten om kinderen te ondersteunen, zodat ze kunnen uitgroeien naar zelfstandige en zelfverantwoordelijke volwassenen.  


Meer informatie? 

De Waal, V. (2018). Interprofessioneel werken en innoveren in teams (1ste editie). Bussum: Coutinho. 

Doornenbal, J., van Yperen, T., Balledux, M., Spoelstra, J., & van Verseveld, M. (2017). Inclusie door interprofessionele samenwerking. Resultaten van de proeftuinen van PACT. PACT-wetenschapsteam. Geraadpleegd op https://www.pedagogischpact.nl/images/pdf/PACT-wetenschap-resultaten.pdf  

Star, A. van der (2019). Over het schoolhek heen. Interdisciplinair samenwerken: ontwikkelkans voor professionals en leerlingen. Huizen: Uitgeverij Pica. 

Ridder, M., Korsmit-van den Berg, C., Nitert, E., Van der Struik-Pullen, D., Keuning, T., Deddens, A.D., & Van der Meulen, A. (2020). Leren interprofessioneel werken in het domein Kind en  Educatie. Zwolle: De Bondt, grafimedia communicatie.   

Verheijen-Tiemstra, M.R.E., Ros, A.A., & Vermeulen, M.J.M. (2020). Werelden van verschil: aard en intensiteit van interprofessionele samenwerking tussen basisonderwijs en kinderopvang. Pedagogische studiën, 97, 59-75. Geraadpleegd van http://pedagogischestudien.nl/download?type=document&identifier=713810