Nieuwsberichten

Nieuw: Training interprofessioneel samenwerken Speciaal voor teams van opleidingsinstellingen en praktijkorganisaties die zich verder willen professionaliseren in interprofessioneel samenwerken in het domein Kind en Educatie hebben we een training ontwikkeld.

Lees meer

Leerteam van de maand: Kindcentrum Bernhard in Steenwijk Deze maand is het leerteam van Kindcentrum Bernhard in Steenwijk ‘Leerteam van de maand’. Het kindcentrum heeft een unieke visie op de ontwikkeling van het kind.

Lees meer

Interprofessioneel samenwerken in kwalificatiedossiers Wil je weten hoe je interprofessioneel samenwerken in je onderwijsaanbod (mbo) kunt verwerken? Bekijk het document met ankerpunten.

Lees meer

Leerteam van de maand: cbs De Morgenster Elke maand kiezen we een 'Leerteam van de maand'. Deze maand is dat het leerteam van christelijke basisschool De Morgenster in Zwolle.

Lees meer

Nieuwe visual verbeeldt doorontwikkeling van ons project Drie jaar werken we alweer samen. Doordat we veel met en van elkaar hebben geleerd, is onze focus nu scherper. Dat heeft ertoe geleid dat we onze ambitie hebben verlegd. In een visual hebben we de gemaakte keuzes overzichtelijk verbeeld: wat ontwikkelen we, hoe doen we dat en waarom werken we interprofessioneel samen.

Lees meer

‘Sociaal werk-studenten kijken met een andere bril’ Hoewel ze een meerwaarde hebben, zitten in de interprofessionele leerteams weinig sociaal werk-studenten (mbo en hbo). Waardoor komt dat? En hoe krijg je er meer in de leerteams? Een gesprek met Flo Dingemans, docent Sociaal Werk bij Landstede MBO en Anne Dreke Deddens, docent en onderzoeker bij Hogeschool Viaa en jongerenwerker bij Travers Welzijn.

Lees meer

‘We moeten meer out of the box denken’ Kindcentrum Bernhard in Steenwijk heeft een unieke visie op de ontwikkeling van het kind. Zo biedt de basisschool onderwijs aan dat zich vooral richt op ontdekkend en ontwerpend leren. Daarbij staat het kind centraal en niet het systeem en de methoden. Dat vraagt andere eigenschappen van de professionals die bij het kindcentrum werken. Welke dat zijn, onderzocht het leerteam samen met lector Ingrid Paalman van Viaa.

Lees meer

‘Geef kinderen de ruimte om hun creatieve vermogen te ontwikkelen’ Jan Spanjer is voorzitter van het College van Bestuur van Accrete, een stichting met 14 scholen, waaronder Kindcentrum Bernhard in Steenwijk (lees hier het interview met het leerteam). Jan heeft een heldere visie: niet het systeem, maar de ontwikkeling van het kind moet centraal staan. Hij kiest daarin niet voor de makkelijke weg: “Maar als je iets echt wilt, dan kun je ongelooflijk veel bereiken.”

Lees meer

‘Samen in en met teams verder professionaliseren’ De tijd vliegt, een bekende uitspraak. Bij mij vliegt de tijd vooral als ik geniet, plezier heb in mijn werk. Soms maakt het me onrustig, zo richting de zomer. Drie jaar werken we dan alweer samen in dit prachtige project. En wat gebeuren er toffe dingen, maar wat willen we ook nog veel! Doordat we veel met en van elkaar hebben geleerd, is onze focus nu scherper. Concreet: we willen nabij zijn bij de doorontwikkeling van de leerteams, de innovatie van curricula en teams verder professionaliseren.

Lees meer

Professionaliseringstraining voor teams van praktijkorganisaties Wil jouw team zich verder professionaliseren in interprofessioneel samenwerken? Of wil je dit binnen jouw praktijkorganisatie oppakken? Dan is deze training iets voor jou! Komend schooljaar hebben wij verschillende trainers beschikbaar die teams in het werkveld kunnen professionaliseren op het gebied van interprofessioneel samenwerken. Centrale vraag is: ‘Wie zijn wij samen voor het kind?’.

Lees meer

Podcast en publicaties over reflectiemodel en IPW in curricula hbo’s Binnenkort publiceert het ontwerpteam het Reflectiemodel interprofessioneel teamoverleg voor het domein Kind en Educatie. Meer over de werking en het gebruik ervan is dan te lezen in 'Pedagogische Studiën' en 'JSW'. Ook wordt het model uitgelegd in een podcast. Daarnaast doen BBL-studenten van Landstede MBO kennis op over interprofessioneel werken (IPW) tijdens het volgen van het keuzedeel en nemen de Zwolse hogescholen IPW mee in nieuwe curricula.

Lees meer

Leerteam van de maand: Sbo de Brug Elke maand kiezen we een 'Leerteam van de maand'. Deze maand is dat het leerteam van de Brug in Zwolle, een christelijke basisschool voor speciaal onderwijs.

Lees meer

Leerteam van de maand: Gerardus Majella Elke maand kiezen we een 'Leerteam van de maand'. Deze maand is dat het leerteam van basisschool Gerardus Majella in Vaassen. Gerardus Majella werkt met twee verschillende interprofessionele leerteams.

Lees meer

Voor opleiders: dialoogkaarten om met elkaar in gesprek te gaan Speciaal voor het onderwijs hebben we dialoogkaarten ontwikkeld. Met deze kaarten kunnen opleidingsteams met elkaar in gesprek gaan over interprofessioneel samenwerken.

Lees meer

Reflectietool interprofessionele samenwerking beschikbaar Samen met een aantal partners heeft het Innovatiecluster Kind en Educatie een reflectietool ontwikkeld gericht op interprofessionele samenwerking in het domein Kind en Educatie. De reflectietool is breed inzetbaar en kan worden ingezet op uiteenlopende plekken en situaties waar interprofessioneel wordt samengewerkt.

Lees meer

‘Fijn om ervaringen uit te wisselen met andere leerteambegeleiders’ Ervaringen uitwisselen, de leervraag helder krijgen en een kijkwijzer voor collegiale consultatie vaststellen. Een aantal van de onderwerpen die tijdens een online leerbijeenkomst voor nieuwe leerteambegeleiders aan de orde kwamen.

Lees meer

Leerteam van de maand: IKC Het Kompas Elke maand kiezen we een 'Leerteam van de maand'. Deze maand is dat het leerteam van Integraal Kind Centrum (IKC) Het Kompas in Vollenhove. Het stageleerteam van IKC Het Kompas in Vollenhove bestaat uit hbo-studenten van de Pabo van Hogeschool Viaa en mbo-studenten Sport & Bewegen, Pedagogisch Medewerker Kinderopvang en Onderwijsassistent. Stageleerteambegeleider Elske Brouwer-Schudde van Hogeschool Viaa vertelt.

Lees meer

Leerteam van de maand: IKC de IJsselhof Elke maand kiezen we een 'Leerteam van de maand'. Deze keer is dat het leerteam van Integraal Kind Centrum (IKC) de IJsselhof in Zwolle-Zuid. Augustus 2021 startte het IKC-Lab. IKC de IJsselhof biedt onderwijs en opvang aan voor kinderen van 0 tot 12 jaar. "Het IKC-Lab biedt een hoop ontwikkelingsmogelijkheden waarin wij ruimte hebben om te groeien", zeggen de deelnemende studenten.

Lees meer

Leerteams: meer diversiteit in opleidingen, studenten en vraagstukken De leerteams zijn weer gestart, waaronder dit jaar zes nieuwe. Thema is ‘Grenzen oversteken’, wat zich vertaalt naar meer diversiteit in opleidingen en studenten. Maar ook voor de vraagstukken kijkt het ontwerpteam Interprofessionele leerteams naar onderwerpen buiten de school. Verder zijn er dialoogkaarten ontwikkeld en benoemt het team een ‘Leerteam van de maand’.

Lees meer

Nieuw jasje voor de ontmoetingssessies: naar de collega’s toe! Voor de ontmoetingssessies kiest het ontwerpteam Innoveren onderwijscurricula voor een andere aanpak. Ook is het team een stap verder in het aanpassen van het Reflectiemodel interprofessioneel teamoverleg voor het domein Kind en Educatie: studenten testen momenteel een prototype. Daarnaast checkt het team het examen voor het keuzedeel bij docenten.

Lees meer

Divers aanbod ontwikkeld, praatplaat voor leerteams en maatwerk Van leerbijeenkomsten en TopClass voor (nieuwe) leerteambegeleiders, tot ontmoetingssessies voor het mbo en hbo: het ontwerpteam Professionalisering heeft voor aankomend schooljaar een gedegen professionaliseringsaanbod ontwikkeld. Om meer te weten te komen over interprofessioneel samenwerken, krijgen leerteams – studenten en leerteambegeleiders – een praatplaat.

Lees meer

Een vraag over IPW? Stel ze via ons Kennisloket! Op zoek naar verdieping over interprofessioneel (leren) werken (IPW)? Op onze site staan een aantal artikelen hierover. Ook kun je daar het webinar van 30 september terugkijken. En misschien heb je een vraag over IPW? Daarvoor is er ons Kennisloket. Verder is het ontwerpteam Onderzoek en kennisdeling druk bezig met de tussenrapportage.

Lees meer

‘Haast u langzaam’ Dank! Voor al je inzet, enthousiasme en betrokkenheid binnen ons project. Daar zijn we enorm blij mee en dankbaar voor. In een tijd als deze is het spannend en uitdagend om een innovatieve beweging de juiste tijd en aandacht te geven. Helemaal als de waan van de dag veel van jou en je organisatie vraagt.

Lees meer

Professionaliseringsaanbod Beste startende en nieuwe leerteambegeleiders, Vorige week tijdens de kick-off hebben we jullie geïnformeerd over ons professionaliseringsaanbod voor het jaar 2021-2022.

Lees meer

Webinar Jerome van Dongen over kritische factoren bij interprofessioneel samenwerken Om betrokkenen en geïnteresseerden in het innovatiecluster Kind en Educatie te inspireren werd er donderdag 30 september een webinar georganiseerd. Het centrale thema dit schooljaar is ‘welke grens steek jij over’. In dat kader werd spreker Jerome van Dongen uitgenodigd tijdens het webinar dieper in te gaan op zijn bevindingen rondom interprofessioneel samenwerken in het zorg en welzijn domein.

Lees meer

Meer weten over interprofessioneel samenwerken? Beluister de postcasts! Hoe vullen interprofessionele teams het interprofessioneel samenwerken in? Dirkje Visser en Trynke Keuning, allebei betrokken bij het Innovatiecluster Kind en Educatie, spreken in zes podcasts met verschillende interprofessionele teams over de manier waarop zij de samenwerking vormgeven.

Lees meer

Kick-off van jaar 3 Ben jij leerteambegeleider of zit je in een van de actielijnen van het project? Dan ben je van harte welkom bij de aftrap van jaar 3 van ons project.

Lees meer

Francien Schipper-Modderman: ‘Welke grens steek jij over?’ Grote kans dat jij bij deze vraag aan de aankomende vakantie denkt. Nog een paar weken hard werken en dan mag je uitrusten, tijd nemen voor een stapel boeken of een lekkere strandstoel. En welke grens steek jij dan graag weer eens over? Ik hoop – met mijn coronapaspoort op zak – dat de grenzen voor mij opengaan. Ik heb er zin in!

Lees meer

Inspiratiedocument voor docenten beschikbaar Voor mbo- en hbo-docenten die interprofessioneel leren werken willen aanbieden aan hun studenten, is het document 'Inspiratie voor docenten mbo en hbo' beschikbaar.

Lees meer

Actielijn 1: Bezetting leerteams, status interprofessioneel werken en eerste evaluatie Veel aandacht gaat er op dit moment naar het organiseren van de bezetting van de leerteams voor komend schooljaar. Om inzichtelijk te krijgen waar de aandachtspunten liggen, is de status van interprofessioneel werken (IPW) binnen de participerende praktijkorganisaties onderzocht. Ook vond een eerste evaluatie van dit jaar plaats.

Lees meer

Actielijn 2: Reflectiemodel, ontmoetingssessies, inspiratiedocument en examen keuzedeel Voor docenten die interprofessioneel leren werken (IPW) willen aanbieden, is er nu een praktisch document beschikbaar. Verder past het ontwerpteam het reflectiemodel interprofessioneel teamoverleg aan voor het domein Kind en Educatie. Ook is er nu een examen voor het keuzedeel en vond een tweede ontmoetingssessie plaats.

Lees meer

Actielijnen 3 en 4: Handreiking, TopClass, Experience Cube en kick-offbijeenkomst Het ontwerpteam heeft het startdocument samen met het team van actielijn 5 doorontwikkeld. Verder presenteerden leerteambegeleiders de opbrengsten van TopClass. Met de Experience Cube kwam het ontwerp- team tot nieuwe ideeën voor het professionaliserings- aanbod voor komend schooljaar. Ook is er een kick-off op 21 september.

Lees meer

Actielijn 5: Verdiepende artikelen, tussenrapportage, webinar, ORD 2021 Op zoek naar verdieping over interprofessioneel (leren) werken? Binnenkort verschijnen op onze site artikelen hierover. Ook maakt het ontwerpteam een tussenrapportage met ervaringen en wensen van leerteams en -begeleiders. Verder organiseren we een webinar en is er tijdens de Onderwijs Research Dagen aandacht voor het Innovatiecluster.

Lees meer

‘Je moet goed kijken wat een kind wel en niet kan’ “In een interprofessioneel leerteam ontdek je waar je heel goed in bent en je leert samenwerken op zowel student- als schoolniveau”, zegt Guido Boers, derdejaars student pabo bij Hogeschool Windesheim. Dat hij stageliep in het speciaal onderwijs, bij De Brug in Zwolle, maakte de stage extra uitdagend voor hem: “Ik raad het dan ook iedere student aan!”

Lees meer

‘Dankzij onze samenwerking weten wij op school wat er gebeurt in de wijk’ “Raster verbindt eigenlijk de wijk met de school”, zegt Kristelien de Roo, leerteambegeleider en leerkracht bij Kindcentrum Het Palet in Deventer over de samenwerking tussen de welzijnsorganisatie en de basisschool. Een vrij unieke combinatie, weet Loes Groot Lipman, senior-kinderwerker: “Maar wil je in je interprofessionele leerteam ook welzijnsstudenten, dan is die samenwerking een absolute voorwaarde.”

Lees meer

‘Niet het resultaat, maar de weg ernaartoe is het belangrijkste’ “Het leerteam zorgt voor binding, het maakt niet uit van welke school je komt, je bent samen één team.” Dit zegt Sanna van den Berg, leerteambegeleider, leerkracht en opleider in de school bij Jenaplanschool St. Franciscus in Nunspeet. Ze is enthousiast over ‘haar’ leerteam en hoopt dat ze komend schooljaar weer net zulke gezellige en gemotiveerde studenten krijgt als dit jaar.

Lees meer