IKC de IJsselhof in Zwolle-Zuid

‘Je leert over een ander vakgebied en verbreedt hiermee je eigen kennis’

Augustus 2021 startte het IKC-Lab (leerteam) binnen Integraal Kind Centrum (IKC) de IJsselhof in Zwolle-Zuid. IKC de IJsselhof biedt onderwijs en opvang aan voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Het onderwijs wordt door openbare basisschool de IJsselhof aangeboden en de opvang door Doomijn Kinderopvang.

Wat is de samenstelling van het IKC-Lab?

“Wij zijn Jordy, Marijn, Jennisa en Enime en sinds september zitten wij op dinsdag bij elkaar in het IKC Lab in Zwolle. Jordy, Marijn en Jennisa volgen de opleiding Onderwijsassistent (OA), Enime volgt de opleiding Pedagogisch Management Kind en Educatie (PMKE). We zijn allemaal derdejaars. De onderwijsassistenten lopen stage op IKC De IJsselhof, de student PMKE loopt stage bij Doomijn.”

Waar lopen jullie stage en wie zijn de leerteambegeleiders?

“Op IKC de IJsselhof lopen de OA-studenten stage in verschillende klassen. Ze wisselen elke periode van groep. Op dit moment loopt Jordy stage in groep 1/2, Marijn in groep 7 en Jennisa in groep 5. Enime loopt stage bij de manager van Doomijn op locatie de IJsselhof. Onze leerteambegeleiders zijn Alie Hesta (IKC-coördinator op IKC De IJsselhof), Natascha de Weerdt (pedagogisch medewerker BSO) en Patrick Pekelder (docent op het Deltion College).”

Aan welk vraagstuk werken jullie?

“Tot nu hebben wij gewerkt aan activiteiten voor 0-13 jaar binnen het thema Bewegend Leren. In januari voeren we onze eerste activiteit uit in groep 3: een rekenestafette. We hebben van tevoren ook literatuuronderzoek gedaan naar bewegend leren en een enquête uitgezet naar leerkrachten en pedagogisch medewerkers. Hierdoor kregen we meer inzicht in wat er al gedaan wordt aan bewegend leren en waar nog behoefte aan is.

Voordat we een activiteit uitvoeren, gaan we in overleg met leerkrachten, vullen we activiteitenschema’s in en bereiden we materialen voor. Naast dat we dus zelf activiteiten voorbereiden en uitvoeren, vragen de leerkrachten ons ook voor andere activiteiten.

Aan het eind van dit schooljaar willen we graag een activiteitenboekje opleveren waarmee leerkrachten en pedagogisch medewerkers aan de slag kunnen. Naast het activiteitenboekje maken wij ook alle materialen, zodat de activiteiten ‘kant en klaar’ zijn voor gebruik.”

Wat is er leuk aan leren in een leerteam?

“In het leerteam leer je interprofessioneel samenwerken met verschillende opleidingen. Dit vinden wij heel leerzaam en ook heel leuk. Je leert over een ander vakgebied en verbreedt hiermee je eigen kennis. Naast dat het leerzaam is, vinden we het ook heel boeiend om met elkaar samen te werken. Ook is het leuk dat je op deze manier in verschillende klassen/groepen mee kan kijken waar je normaal niet stage zou lopen. Bijvoorbeeld dat de OA-studenten ook even hebben meegekeken en kennis krijgen van activiteiten op het kinderdagverblijf en de peuterspeelzaal om hier een beter beeld van te krijgen. Door het interprofessioneel samenwerken leer je ook vanuit andere perspectieven naar een vraagstuk te kijken.”

Wat zijn lastige dingen?

“We moeten erop letten dat we goed aansluiten bij de verschillende leeftijden. Vooral wanneer niet iedereen met elke leeftijd te maken heeft gehad, is het voor diegene soms lastig in te schatten wat een kind op die leeftijd al wel of juist nog niet kan. Hiervoor is het belangrijk dat we niet alleen goed met elkaar overleggen, maar ook met de professionals binnen het IKC. Om te kijken of onze activiteiten het gewenste resultaat opleveren, testen wij de activiteiten altijd met een kleiner groepje kinderen voordat we de activiteit aan de hele klas aanbieden.

Ook zitten we met verschillende opleidingen en niveaus bij elkaar, waardoor iedereen op een andere manier werkt. Dit kan heel fijn zijn, maar is soms ook wel lastig. Het is belangrijk dat we hierin goed kijken naar elkaars talenten en dat we goed blijven communiceren.”

Zouden jullie het andere studenten aanraden om mee te doen in een leerteam?

“Zeker. Je kunt jezelf zowel als professional als persoonlijk ontwikkelen. Ook krijg je echt de ruimte om zelf met ideeën te komen en creatief te zijn. Je kunt het leerteam vaak goed combineren met de opdrachten/examens die je vanuit school krijgt.”

Wil je wat vragen aan het IKC-Lab? Mail gerust! Lees hier de ervaringen van het vorige leerteam.