14 november 2023

‘Elkaar blijven ontmoeten is belangrijk in interprofessioneel samenwerken’


“In het land van opleiden kom je op bijeenkomsten vaak dezelfde collega’s tegen. Niet altijd is er tijd om echt met elkaar het gesprek te voeren. Die was er nu wel. De essentie van samen reizen, het centrale thema, was hierdoor ook echt zichtbaar”, zegt Anouk Abegg. Anouk was bij het innovatiecongres dat we op 7 november met de RAP (Regionale Aanpak Personeelstekort regio Zwolle e.o.) organiseerden.

Onder de titel ‘De essentie van samen reizen' ging het tijdens presentaties van sprekers en verdiepingssessies over écht met elkaar interprofessioneel samenwerken in het domein Kind en Educatie en de aanpak van het personeelstekort.

Verbinding aangaan
Wat blijkt is dat elkaar vertrouwen, met elkaar communiceren, duidelijke afspraken maken en elkaar aanvullen, de basis is voor (interprofessionele) samenwerking. “Ja, die verbinding aangaan en elkaar blijven ontmoeten, dat is zeker belangrijk”, zegt Marjolein Libert die ook bij het congres was. Marjolein is docent Pedagogisch Werk bij Landstede MBO en de Ad-opleiding Pedagogisch Educatief Professional (PEP) van Hogeschool KPZ.

“Als partners van het project Kind en Educatie zitten we niet bij elkaar in één pand terwijl we toch hetzelfde pedagogische gedachtegoed hebben. Het is dan goed om weer eens bij elkaar te komen om te kijken wat we nou allemaal doen en of dat ook nog steeds de goede dingen zijn.”

T-shaped professional
Dat het kind het uitgangspunt is vindt Marjolein, die zelf ook twee interprofessionele leerteams heeft begeleid en nu leerteambegeleiders coacht, ‘heel mooi’ aan het gedachtegoed van interprofessioneel samenwerken. “Een kind staat in verbinding met alles en iedereen om zich heen. Doordat elke professional vanuit zijn eigen perspectief anders naar dat kind kijkt kun je – als de samenwerking goed gaat – goed aansluiten bij de kindontwikkeling.”

Meerdere sprekers noemden tijdens het congres de ‘T-shaped professional’ als ideale medewerker. Deze professional kan door zijn specialistische kennis, vaardigheden en competenties zowel vanuit zijn eigen, als vanuit het referentiekader van andere disciplines naar een situatie kijken. Marjolein verwijst hierbij naar de PEP-opleiding: “Door die te volgen ben je als professional inzetbaar voor zowel onderwijs en kinderopvang. De pedagogisch professional is een verbinder tussen de verschillende werkvelden en begeleidt kinderen in een brede context.”

Kaartspel voor teams
De aanwezigen konden kiezen uit 13 verdiepingssessies. Anouk, bovenschools schoolopleider voor de Aurora Onderwijsgroep en betrokken bij de opstart van het interprofessionele leerteam in Harderwijk, deed mee aan ‘SamenSpel’. Ze vertelt: “The Crew, het kaartspel dat workshopleiders Lisette van der Poel en Justin van Riel gebruiken om de samenwerking binnen teams te observeren, staat al op mijn verlanglijstje. Als adviseur voor Samen Opleiden & Professionaliseren doe ik graag inspiratie op voor de trainingen die ik geef rondom dat thema binnen mijn eigen bestuur.”

Het kaartspel The Crew laat teamleden uit hun normale rol met bijbehorende talen, belangen en verantwoordelijkheden stappen. Hoe de spelers acteren als hun ‘normale’ taal wordt ontnomen, maakt inzichtelijk hoe de samenwerking verloopt in een team.

Anouk was ook bij ‘Het Onderwijsmanifest’: onder meer een oproep aan onderwijswerkgevers om zelf actie te ondernemen tegen het lerarentekort door meer bestuurlijke samenwerking en het zelf opleiden van leraren. Voor Anouk is Aves, een onderwijsorganisatie van 34 scholen binnen het basisonderwijs, “een goed voorbeeld van een bestuur dat graag de good practices deelt, zodat andere besturen hier ook wijzer van kunnen worden. Het was goed om te zien hoeveel HR-collega's vanuit andere besturen hierbij aansloten.”

Gezamenlijke visie
Marjolein koos voor ‘Onderweg naar Samen 1!’. Een sessie over de basis voor interprofessioneel samenwerken tussen opvang en onderwijs aan de hand van Kindcentrum de Bolster in Raalte. Dit omdat Marjolein in Kampen betrokken is bij het leerteam van basisschool Het Stroomdal dat als vraagstuk heeft hoe ze een goed IKC kunnen worden.

“Wat ik hoorde is dat het belangrijk is dat je als IKC dezelfde taal spreekt in visie, waarbij die visie passend is bij de werkcontext: kinderopvang en onderwijs. Naast een gezamenlijke visie is investeren in elkaar beter leren kennen, het perspectief van de ander zien, een voorwaarde. Ook moet er een nauwe samenwerking zijn tussen de directies van de kinderopvang en de school. En je moet het gesprek met de mensen op de werkvloer aangaan. Anders krijg je nooit een IKC.”

Daarnaast ging Marjolein naar ‘Veranderende samenleving, veranderende professionals’. “Insteek was om te kijken naar de studenten die in jouw lokaal zitten: wat is hun pedagogische basis en hoe uit zich dat weer in jouw lokaal? Wat ik merk is dat studenten Pedagogisch Werk vanuit verbinding met de docent beter tot leren komen. Ik probeer daarom ook altijd voor een ieder in mijn lokaal oog te hebben.”

Stilstaan bij successen
Zowel Marjolein als Anouk kijken tevreden terug op het congres. Anouk: ”Het is belangrijk voor mij en mijn collega's in het werkveld om nieuwsgierig te blijven en vooral niet te denken dat je alles al weet. Laat je verrassen en informeren, ontmoet collega's en sta ook stil bij de successen. Het is niet nodig om altijd te halen. Je kan ook iets brengen.”

Het laatste woord was aan twee jongvolwassenen die in een pakkende rap en ‘spoken word’ het congres samenvatten. Bekijk de rap en alle foto’s hier.